Svensk startup utmanar den traditionella filmindustrin – Greelistu ska bli världsledande inom fem år

Greelistu är en ny svensk digital filmstudio där publiken är med och bestämmer vilka filmer och serier som går i produktion, får insyn i skapandet och tar del av produktionernas framgångar. Inom fem år siktar man på att vara en världsledande plats dit publiker och kreativa talanger söker sig och förenas i kärleken till starka berättelser som blir till film eller serier av god kvalitet. Efter en nyligen genomförd marknadstest som bekräftar publikens intresse för starka berättelser och vilja att engagera sig i filmprocessen lanseras nu den färdiga plattformen.

– Vi räknar med att inom fem år ha flera miljoner engagerade supporters som årligen bidrar med ett omfattande produktionskapital som finansierar ett tjugotal produktioner om året, säger Anna G. Magnúsdóttir, producent och medgrundare av Greelistu.

Anna G. Magnúsdóttir och Anders Granström är erfarna filmproducenter som gång på gång sett hur den konservativa filmindustrins metoder för att finansiera film hindrar organisk utveckling av filmprojekt. Tillsammans med medieveteranen Per Tengblad sjösätter man nu Greelistu för att ruska om filmindustrins traditionella metoder med en plattform för filmfinansiering som ska förenkla processen och öka produktionsflödet samt minska investerares, producenters och upphovsmäns riskexponering.

Greelistu presenterar film- och serieprojekt för publiken i ett tidigt stadium, i alla genrer och med olika budgetar. Berättelsernas relevans för publiken avgör vilka projekt som blir av. Grundbulten i modellen utgår från att den starkaste värdemätaren av en filmberättelse är publikernas engagemang och reaktion, vilja att få se, vilja till betalning och få bli delaktig tidigt i film- och serieprojekt.

– Digitaliseringen är en game-changer i filmindustrin. Nu är det inte bara tekniskt möjligt, utan tiden är rent av mogen för att upprätta en direktkontakt mellan filmskapare och publik och göra det möjligt för dem att mötas i ett gemensamt intresse för goda berättelser. Vi har en stark tilltro till att publiken vet vad som utgör en bra historia och vi vet att den är villig att engagera sig och medverka till att den blir till film eller serie, säger Anna G. Magnúsdóttir.

En hållbar utökning av filmindustrins finansieringsdynamik
Greelistu tar en unik position i filmindustrin genom att föra fram filmer och serier som är validerade av den publik de är ämnade för i motsats till de gissningar om publikpotential som idag präglar produktionsbesluten i branschen. Direktkontakten mellan filmprojekt och publik förenklar, förfinar och utvecklar de traditionella metoderna för urvalskriterier, estimat och bedömningar som nu ligger till grund för finansiering och investeringar i film:

– Med Greelistu vill vi skapa en kontinuerlig finansieringslösning som fungerar på projekt efter projekt, år efter år. Allt i syfte att skapa en hållbar strömlinjeformning av filmfinansiering, säger Per Tengblad.

Kontakt:
Anna G Magnusdottir
anna@greelistu.com
www.greelistu.com

Personerna bakom Greelistu
Filmproducenterna Anna G. Magnúsdóttir och Anders Granström har vunnit flera internationella utmärkelser, bland annat Publikpriset som bästa internationella film på Asiens största filmfestival i Busan, Sydkorea 2013 för filmen ”Hemma” och en av huvudskådespelarna, Anita Wall, fick en Guldbagge 2015 för sin insats i filmen.

Per Tengblad har varit i ledande positioner i medieindustrin i över 30 år, bland annat som VD för Åhlén & Åkerlund förlag, SF Bio (Bonniergruppen), Koncernchef Canal Digital, ordförande Canal+ Nordic/C-More och mångårig styrelseledamot i Nordic Cinema Group.