Filmproducenterna som ska demokratisera filmindustrin - vill vända uppochned på gamla processer

Greelistu är en ny svensk digital filmstudio där publiken är med och bestämmer vilka
filmer och serier som går i produktion, får insyn i skapandet och tar del av produktionernas
framgångar. Greelistu har nyligen genomfört en lyckad marknadstestsom bekräftar
publikens intresse för starka berättelser och vilja att engagera sig i filmprocessen, och lanserar nu
den färdiga plattformen. www.greelistu.com
Bakom Greelistu står de erfarna filmproducenterna Anna G. Magnúsdóttir och Anders
Granström samt medieveteranen Per Tengblad.

I en upplevelseindustri där traditionella metoder för filmfinansiering hindrar en organisk utveckling av filmprojekt får många spännande berättelser som inte uppfyller institutionella krav och förväntningar stryka på foten. Detta vill grundarna av Greelistu råda bot på.

– Digitaliseringen är en game-changer i filmindustrin. Nu är det inte bara tekniskt möjligt, utan tiden är rent av mogen för att upprätta en direktkontakt mellan filmskapare och publik och göra det möjligt för dem att mötas i ett gemensamt intresse för goda berättelser. Vi har en stark tilltro till att publiken vet vad som utgör en bra historia och vi vet att den är villig att engagera sig och medverka till att den blir till film eller serie, säger Anna G. Magnúsdóttir, producent och medgrundare av Greelistu.

Publikdriven finansieringsmodell ska utmana filmindustrin
Greelistus tjänst för filmfinansiering är en modern och konstruktiv modell som tillför nya möjligheter i en tungrodd och traditionstyngd bransch. Den luckrar upp konservativa värdekedjor, tillför nytt kapital och öppnar för nya aktörer. Modellen är byggd för att stimulera till nyskapande, bidra till ökad produktion och större mångfald av filmberättelser. Både vad gäller berättarform och stil, genrer, budgetnivåer och talang.

För att stimulera framväxten av projekt som rör sig i gränslandet mellan kultur och kommers krävs att de strukturella hinder som organisk filmproduktion idag stöter på luckras upp:

– Vi vill vända uppochned på gamla processer. Med vår modell presenteras film- och serieprojekt ur alla genrer och budgetstorlekar, och det blir berättelsernas relevans för publiken som avgör vilka som blir av. Det är ett nytt sätt att lyfta fram berättelser som publiken annars inte fått presenterade för sig, säger Anna G. Magnúsdóttir.

Så här fungerar Greelistu:

1. På greelistu.com presenteras projektidéer för publik och andra intressenter.
  2. Genom att välja ett projekt som väckt intresse får man möjlighet att engagera sig och köpa en visning av en kommande film eller serie.
  3. De projekt som visar sig vara attraktiva för publik och andra intressenter får grönt ljus och full-finansieras.
  4. Projekten går i produktion och lanseras, dels genom Greelistus egen plattform för medlemmar och dels genom traditionell distribution – bio, betal-tv, streaming-tjänster eller linjär tv.

Kontakt:
Anna G Magnusdottir
anna@greelistu.com
www.greelistu.com

Personerna bakom Greelistu
Filmproducenterna Anna G. Magnúsdóttir och Anders Granström har vunnit flera internationella utmärkelser, bland annat Publikpriset som bästa internationella film på Asiens största filmfestival i Busan, Sydkorea 2013 för filmen ”Hemma” och en av huvudskådespelarna, Anita Wall, fick en Guldbagge 2015 för sin insats i filmen.

Per Tengblad har varit i ledande positioner i medieindustrin i över 30 år, bland annat som VD för Åhlén & Åkerlund förlag, SF Bio (Bonniergruppen), Koncernchef Canal Digital, ordförande Canal+ Nordic/C-More och mångårig styrelseledamot i Nordic Cinema Group.